Adres: ul. Świeradowska 47, Warszawa 02-662 | NIP: 526-18-82-680
Konto bankowe: 07 2030 0045 1110 0000 0252 9060 BNP Paribas

Statut Mazowieckiego Związku Szachowego

17 wrzesień 2023r

Statut Mazowieckiego Związku Szachowego
Tekst uchwalony na Walnym Zebraniu Delegatów Mazowieckiego Związku Szachowego
w Warszawie w dniu 17 września 2023 roku

Rozdział I
Nazwa, teren działania, siedziba władz, charakter prawny

§ 1
1. Mazowiecki Związek Szachowy, zwany dalej Związkiem jest związkiem sportowym, zrzeszającym stowarzyszenia, kluby i organizacje szachowe działające na terenie województwa mazowieckiego, prowadzące działalność w dyscyplinie szachy i wspomagające tę działalność.
2. W kontaktach międzynarodowych Związek może używać nazwy „Mazovian Chess Federation”.

§ 2
1. Terenem działania Związku jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą jest miasto stołeczne Warszawa.
2. Dla realizacji swoich celów Związek działa również poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z zasadami prawa miejscowego.

§ 3
Związek posiada własne logo, odznakę organizacyjną oraz używa pieczęci, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 4
Związek opiera swoją działalność na aktywności członków w nim zrzeszonych oraz wolontariuszy.

§ 5
Związek działa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności przepisami ustawy prawo o stowarzyszeniach, ustawy o sporcie, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, zapisami niniejszego Statutu oraz zgodnie z przepisami międzynarodowymi
FIDE i ECU.

§ 6
Związek jest członkiem Polskiego Związku Szachowego. Może być członkiem innych organizacji i stowarzyszeń o podobnym profilu i celu działania.

Rozdział II
Cele i formy działalności

§ 7
Celem Związku jest w szczególności:
1) popularyzacja sportu w dyscyplinie szachy,
2) prowadzenie działalności wychowawczej poprzez sport w dyscyplinie szachy,
3) rozwój sportu w dyscyplinie szachy ze szczególnym uwzględnieniem utalentowanej
młodzieży oraz podnoszenia poziomu szkolenia,
4) integracja środowiska szachowego województwa mazowieckiego.
5) upowszechnianie sportu w dyscyplinie szachy osób z niepełnosprawnościami.

§ 8
Związek realizuje swoje cele poprzez następujące formy działalności:
1) organizowanie zawodów szachowych, a w szczególności: indywidualnych
i drużynowych rozgrywek z cyklu o mistrzostwo Polski do szczebla wojewódzkiego,
a także zawody rangi mistrzostw województwa oraz turniejów międzynarodowych,
2) prowadzenie ewidencji i klasyfikacji zawodników, szkoleniowców, klubów oraz sekcji uprawiających sport szachowy,
3) organizację i pomoc w organizacji imprez masowych i okolicznościowych związanych z szachami,
4) podejmowanie decyzji w sprawie wyróżnień i kar w stosunku do działaczy, sędziów, zawodników,
5) organizowanie i prowadzenie szkolenia zawodników oraz zgrupowań szkoleniowo-treningowych,
6) organizowanie i prowadzenie szkolenia sędziów, instruktorów oraz działaczy szachowych,
7) prowadzenie działalności informacyjnej o pracy Związku,
8) współpracę z klubami, sekcjami szachowymi, fundacjami, stowarzyszeniami zwykłymi,
9) współpracę z terenowymi organami samorządu terytorialnego, organami władzy i administracji, instytucjami państwowymi, prywatnymi, społecznymi w kraju i poza obszarem Rzeczypospolitej Polskiej,
10) podejmowanie działań służących pozyskiwaniu środków finansowych na realizacje celów i zadań statutowych,
11) wspieranie sportu w dyscyplinie szachy w środowiskach osób z niepełnosprawnościami

§ 9
1. Związek jest organizacją typu non-profit, a ewentualne dochody przeznacza na realizację zadań statutowych.
2. Związek realizuje swoje cele w ramach nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego.
3. Zakres odpłatnej działalności statutowej określa Zarząd stosowną uchwałą.
4. W celu realizacji zadań statutowych, Związek może pozyskiwać środki w szczególności takie jak:
1) składki członkowskie,
2) opłaty regulaminowe,
3) dotacje,
4) darowizny.
5. Związek może prowadzić działalność gospodarczą, która nie może pokrywać się z odpłatną
działalnością statutową. Każdorazowa propozycja rozpoczęcia działalności musi zostać
określona Uchwałą Walnego Zebrania Delegatów, która podejmowana jest na wniosek
Zarządu.

Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 10
Członkowie Związku dzielą się na:
1) członków zwyczajnych,
2) członków wspierających,
3) członków honorowych.

§ 11
1. Członkami zwyczajnymi mogą być kluby sportowe, stowarzyszenia, fundacje, związki
sportowe oraz inne osoby prawne, których akt założycielski, statut lub umowa przewiduje
prowadzenie działalności w sporcie szachowym.
2. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych następuje na podstawie uchwały Zarządu po
złożeniu odpowiednich dokumentów oraz po dokonaniu stosownych opłat obowiązujących
w Związku w tym zakresie.
3. Członkom zwyczajnym przysługuje prawo do:
1) uczestniczenia poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Związku z prawem
czynnego oraz biernego prawa wyborczego,
2) czynnego udziału w pracach Związku,
3) uczestnictwa w zawodach, rozgrywkach, obozach, kursach, itp. imprezach
organizowanych przez Związek.

4. Członkowie Zwyczajni Związku zobowiązani są do:
1) realizowania celów Związku,
2) przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów oraz uchwał Związku,
3) regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Związek,
4) udziału w pracach Związku,
5) uczestniczenia we współzawodnictwie sportowym, w mistrzostwach i zawodach
organizowanych przez Związek, jeśli są klubami sportowymi,
6) reprezentowania barw Związku w zawodach szachowych,
7) prowadzenia działalności popularyzującej grę w szachy,
8) dbania o dobre imię Związku.

§ 12
1. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, które zadeklarują
świadczenie na rzecz Związku pomocy finansowej, rzeczowej, marketingowo-reklamowej
i zostaną przyjęte przez Zarząd w poczet członków wspierających.
2. Członkom wspierającym przysługują wszelkie prawa członków zwyczajnych,
z wyłączeniem prawa głosu stanowiącego na Walnym Zebraniu Delegatów.

§ 13
1. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Delegatów na wniosek Zarządu
osobom fizycznym szczególnie zasłużonym dla rozwoju sportu szachowego.
2. Osoby fizyczne posiadające godność członka honorowego przysługuje prawo do:
1) uczestniczenia w Walnych Zebraniach Delegatów z głosem doradczym oraz zgłaszania
postulatów i wniosków wobec władz Związku;
2) zwolnienia z opłacania składek członkowskich i innych opłat statutowych na rzecz
Związku.

§ 14
1. Utrata praw członkowskich w Związku następuje w przypadku:
1) wystąpienia ze Związku w formie pisemnego wypowiedzenia członkostwa,
2) utraty osobowości prawnej,
3) wykluczenia ze Związku uchwałą Zarządu Związku w przypadku:
a) rażącego naruszenia postanowień Statutu;
b) nieopłacenia składek członkowskich przez okres nie krótszy niż 2 okresy składkowe,
pomimo pisemnego wezwania do zapłaty;
c) niepłacenia składek przez okres dłuższy niż 2 okresy składkowe, po pisemnym
wezwaniu do zapłaty.
2. Decyzję o utracie praw członkowskich za wyjątkiem sytuacji rozwiązania Związku
podejmuje Zarząd.

3. Od uchwały Zarządu o utracie praw członkowskich przysługuje prawo wniesienia odwołania
do Walnego Zebrania Delegatów w terminie 30 dni od podjęcia uchwały. Odwołanie należy
składać za pośrednictwem Zarządu.
4. Utrata praw członkowskich nie zwalnia z uregulowania zaległych zobowiązań wobec
Związku.

Rozdział IV
Władze Związku, tryb ich wyboru i ich kompetencje

§ 15
1. Władzami Związku są:
1) Walne Zebranie Delegatów,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja wszystkich obieralnych władz Związku trwa 4 lata, a Nadzwyczajne Walne
Zebranie Delegatów zwołane celem przeprowadzenia nowych wyborów nie przerywa tej
Kadencji.
3. Wybór obieralnych władz Związku odbywa się na zwyczajnym lub nadzwyczajnym Walnym
Zebraniu Delegatów.
4. Jeżeli postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, uchwały Walnego Zebrania Delegatów,
zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób
uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, bez względu na liczbę obecnych
w drugim terminie.
5. Odwołanie Prezesa, członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej wymaga większości
bezwzględnej 2/3 spośród uprawnionych do głosowania w danym Walnym Zebraniu
Delegatów.
6. Nadanie Godności Członka Honorowego wymaga większości bezwzględnej 2/3 spośród
uprawnionych do głosowania w danym Walnym Zebraniu Delegatów.

§ 16
1. Do kompetencji Walnego Zebrania Delegatów należy, w szczególności:
1) ustanawianie głównych kierunków działalności Związku,
2) rozpatrywanie i przyjmowanie informacji z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
3) wybór Prezesa Związku,
4) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
5) podejmowanie uchwał o zmianie Statutu,
6) rozpatrywanie spraw przekazanych przez Zarząd,
7) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
8) wybór delegatów na Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Związku Szachowego

9) zatwierdzanie sprawozdań merytorycznych i finansowych, o ile przepisy prawa nie
stanowią inaczej.
2. Walne Zebranie Delegatów wybiera członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej spośród
kandydatów zgłoszonych przez Delegatów.

§ 17
1. Walne Zebranie Delegatów jest najwyższą władzą w Związku.
2. Walne Zebrania Delegatów dzielą się na:
1) Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Delegatów,
2) Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Delegatów,
3) Nadzwyczajne Walne Zebranie Delegatów.
3. Zwyczajne Walne Sprawozdawcze Zebranie Delegatów jest zwoływane przez Zarząd raz na
rok, przy czym co cztery lata jako sprawozdawczo-wyborcze, a w pozostałych latach jako
sprawozdawcze.
4. O terminie Walnego Zebrania Delegatów Zarząd zawiadamia członków na piśmie lub za
pomocą ogólnodostępnych środków elektronicznych na co najmniej 14 dni kalendarzowych
przed wyznaczonym terminem, podając jednocześnie miejsce, Regulamin oraz Porządek
Obrad.
5. Czas trwania kadencji Delegatów trwa do następnego Walnego Zebrania Delegatów.
6. W Walnym Zebraniu Delegatów z głosem stanowiącym biorą udział członkowie zwyczajni.
Każdemu członkowi zwyczajnemu przysługuje jeden mandat.
7. W Walnym Zebraniu Delegatów z głosem doradczym mogą brać udział:
1) członkowie wspierający,
2) członkowie honorowi,
3) członkowie ustępującego Zarządu i goście zaproszeni przez Zarząd, a także dodatkowo
kandydaci do władz Związku lub kandydaci na Delegatów Związku na Walne
Zgromadzenie Delegatów Polskiego Związku Szachowego, ale wyłącznie w części
wyborczej.
8. Walne Zebranie Delegatów obraduje zgodnie z Porządkiem Obrad oraz zgodnie
z Regulaminem Walnego Zebrania przyjętym przez Walne Zebranie Delegatów.
9. Do momentu zatwierdzenia lub zmiany Regulaminu Walnego Zebrania Delegatów,
obowiązuje regulamin uprzednio przygotowany przez Zarząd.
10. Do momentu zatwierdzenia lub zmiany Porządku Obrad, obowiązuje regulamin uprzednio
przygotowany przez Zarząd.

§ 18
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Delegatów zwołuje Zarząd w następujących przypadkach:
1) z własnej inicjatywy,
2) na wniosek Komisji Rewizyjnej,

3) na wniosek 1/3 członków zwyczajnych Związku.
2. We wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Delegatów należy zwięźle
przedstawić sprawę, dla której Nadzwyczajne Walne Zebranie Delegatów ma zostać
zwołane.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Delegatów obraduje tylko nad sprawami, dla których zostało
zwołane.

§ 19
1. Zarząd Związku wybierany jest w liczbie 6 – 9 członków.
2. W skład Zarządu wchodzi Prezes wybrany przez Walne Zebranie Delegatów.
3. Liczbę członków Zarządu określa każdorazowo nowo wybrany Prezes.
4. Zarząd spośród swojego grona wybiera Wiceprezesa.
5. Zarząd wybrany przez Walne Zgromadzenie Delegatów ustala regulamin, według którego
działa.
6. W posiedzeniu Zarządu z głosem doradczym mogą brać udział:
1) przewodniczący Komisji Rewizyjnej,
2) osoby zaproszone przez Prezesa Zarządu.

§ 20
Posiedzenie Zarządu odbywa się w razie potrzeby, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.

§ 21
Do kompetencji Zarządu należy:
1) reprezentowanie Związku i działanie w jego imieniu,
2) kierowanie działalnością Związku zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami
Walnego Zebrania Delegatów,
3) przyjmowanie i wykluczanie członków,
4) prowadzenie działalności gospodarczej Związku i podejmowanie uchwał w tym
zakresie,
5) zawieranie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych w celu zapewnienia prawidłowej
działalności Związku,
6) zarządzanie majątkiem i funduszami Związku,
7) ustalanie wysokości opłat z tytułu uczestnictwa zawodników, klubów, sekcji
w szachowych imprezach Związku oraz innych opłat związanych z działalnością
statutową Związku.

§ 22
1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, którzy spośród siebie wybierają
Przewodniczącego.

2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić do innych władz Związku.

§ 23
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) prowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Związku ze
szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem jej celowości,
rzetelności i gospodarności działań,
2) wydawanie zaleceń pokontrolnych oraz żądanie stosownych wyjaśnień,
3) przygotowanie sprawozdań na Walne Zebranie Delegatów.

§ 24
1. W strukturze Związku mogą działać komisje zwyczajne i autonomiczne oraz zespoły stałe
lub okresowe, jako opiniodawcze i doradcze Zarządu.
2. Komisje zwyczajne są powoływane przez Zarząd.
3. Komisje zwyczajne działają na podstawie Regulaminów przygotowanych przez daną
komisję i zatwierdzonych przez Zarząd.
4. Komisje autonomiczne działają na podstawie Regulaminów przygotowanych przez daną
komisję i zatwierdzonych przez Walne Zebranie Delegatów.
5. Do komisji autonomicznych zalicza się między innymi Kolegium Sędziów Mazowieckiego
Związku Szachowego.

§ 25
1. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka wybieralnych władz Związku
w trakcie ich kadencji, skład osobowy tych władz powinien zostać uzupełniony bez
zwoływania w tym celu Walnego Zebrania Delegatów.
2. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków Zarządu, względnie Komisji Rewizyjnej,
nie może przekroczyć 1/3 ogólnej liczby członków tych organów, wybranych przez
delegatów na Walnym Zebraniu Delegatów.
3. W razie ustąpienia Prezesa, braku możliwości sprawowania tej funkcji lub śmierci w czasie
pomiędzy Walnymi Zebraniami Delegatów, obowiązki Prezesa przejmuje Wiceprezes.
4. W takim przypadku Zarząd musi zwołać Walne Zebranie Delegatów w celu wybrania
nowego Prezesa w ciągu 3 miesięcy.
5. W razie ustąpienia Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej w czasie pomiędzy Walnymi
Zebraniami Delegatów, Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo ponownego
ukonstytuowania się.
6. W przypadku ustąpienia więcej niż połowy członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej,
wybranych na Walnym Zebraniu Delegatów, niezbędne jest przeprowadzenie wyborów tych
władz, co nie skraca trwającej kadencji władz Mazowieckiego Związku Szachowego:

1) w przypadku wyboru nowego Prezesa lub nowego Zarządu Związku lub nowej Komisji
Rewizyjnej w trakcie trwania kadencji, a także w przypadku wyboru poszczególnych
członków tych władz;
2) w przypadku wyboru nowego Zarządu Związku lub Komisji Rewizyjnej, a także
w przypadku wyboru poszczególnych członków tych władz, ich kadencja trwa do
najbliższego sprawozdawczo-wyborczego Walnego Zebrania Delegatów.

Rozdział V
Procedury wyboru władz Mazowieckiego Związku Szachowego oraz wyboru delegatów
na Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Związku Szachowego

§ 26
1. Wybory do władz Związku odbywają się na sprawozdawczo-wyborczym Walnym Zebraniu
Delegatów, w głosowaniu tajnym. W głosowaniu biorą udział wyłącznie delegaci z głosem
stanowiącym.
2. W pierwszej kolejności wybiera się Prezesa spośród zgłoszonych kandydatów, którzy
wyrażą zgodę na kandydowanie. Prezesem zostaje osoba, która otrzyma więcej niż połowę
ważnych oddanych głosów.
3. Jeżeli żaden z kandydatów na Prezesa Związku nie uzyska wymaganej liczby głosów,
zarządzana jest II tura głosowania. W II turze bierze udział dwóch kandydatów, którzy
uzyskali największą liczbę głosów. Jeżeli największą identyczną liczbę głosów uzyskało
więcej niż dwóch kandydatów, wszyscy oni biorą udział w II turze głosowania.
4. Prezesem pozostaje osoba, która uzyska największą liczbę głosów w II turze głosowania.
5. W przypadku braku rozstrzygnięcia wyboru Prezesa w II turze głosowania, ogłaszane są
kolejne tury, aż do wyboru Prezesa. Zasady głosowania w kolejnych turach są analogiczne
jak w II turze.
6. Wyboru członków Zarządu dokonuje się spośród zgłoszonych osób, które wyraziły zgodę na
kandydowanie. W przypadku, gdy liczba kandydatów jest mniejsza niż liczba określona
w § 19 ust. 3 Prezes powinien określić nową liczbę członków Zarządu.
7. Do Zarządu wchodzą osoby, które uzyskały największą liczbę głosów i jednocześnie
uzyskały więcej niż 50% oddanych głosów.
8. Jeżeli liczba wybranych członków jest równa liczbie określonej w ust. 6, wybory są
zakończone.
9. Jeżeli liczba wybranych członków jest mniejsza niż liczba miejsc do obsadzenia, to
przeprowadzana jest II tura głosowania, w której bierze udział dwa razy więcej kandydatów
niż pozostało miejsc do obsadzenia, którzy uzyskali największą liczbę głosów. Listę
kandydatów należy powiększyć o kandydatów, którzy uzyskali tyle samo głosów co ostatni
kandydat, który przeszedł do II tury. Jeżeli jednak niewybranych kandydatów jest mniej niż
podwójna liczba nieobsadzonych miejsc w Zarządzie to w II turze biorą udział wszyscy
niewybrani kandydaci. Do Zarządu wchodzą osoby, które uzyskały największą liczbę
głosów.

10. Jeżeli w którejś turze najmniejszą liczbę głosów umożliwiających wejście do Zarządu
otrzyma więcej niż jeden kandydat i powstała sytuacja, że liczebność Zarządu byłaby
przekroczona to należy przeprowadzić kolejną turę jedynie pomiędzy tymi kandydatami.
W przypadku braku rozstrzygnięcia należy przeprowadzić kolejne tury zgodnie z regułami
opisanymi dla wyboru Prezesa.
11. W przypadku braku rozstrzygnięcia wyborów w II turze, należy zarządzić kolejne tury na
identycznych zasadach jak w II turze, aż do momentu wyłonienia Zarządu.
12. Komisję Rewizyjną wybiera się spośród zgłoszonych kandydatów, którzy wyrazili zgodę.
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą osoby, które uzyskały największą liczbę głosów.
Wybór odbywa się z wyłączeniem wymogu uzyskania więcej niż połowy głosów.
13. W przypadku braku rozstrzygnięcia, przeprowadzana jest II tura i ewentualnie kolejne,
zgodnie z regułami opisanymi dla wyboru członków Zarządu.

§ 27
1. Wybory Delegatów na Walne Zgromadzenie Polskiego Związku Szachowego odbywają się
w głosowaniu tajnym co dwa lata na pierwszym Walnym Zebraniu Delegatów w danym
roku. W głosowaniu biorą udział wyłącznie przedstawiciele członków zwyczajnych
PZSzach zarejestrowani w województwie mazowieckim.
2. Celem głosowania jest uszeregowanie kandydatów na delegatów według liczby
otrzymanych głosów.
3. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów otrzyma tę samą liczbę głosów, zostaną
przeprowadzone dodatkowe wybory w każdej z takich grup. Procedurę głosowania należy
powtarzać do momentu ustalenia kolejności wszystkich kandydatów na delegatów.
4. Delegatami na dane Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Związku Szachowego
zostają osoby umieszczone na uszeregowanej liście delegatów według liczby uzyskanych
głosów. Liczbę delegatów na konkretne Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Związku
Szachowego określają przepisy Polskiego Związku Szachowego. Pozostałe osoby stanowią
uszeregowaną listę rezerwową, w przypadku rezygnacji osób mogących wziąć udział
w danym Walnym Zgromadzeniu Polskiego Związku Szachowego, Prezes Związku może
uzupełnić listę delegatów poprzez wybór osoby z następujących kolejnych gremiów, aż do
potwierdzenia możliwości udziału w danym Walnym Zgromadzeniu Polskiego Związku
Szachowego przez wskazanego delegata, według następującej kolejności:
1) Zarząd,
2) Komisja Rewizyjna,
3) osoby posiadające godność Członka Honorowego.
5. Kadencja delegata na WZD PZSzach wskazanego zgodnie z postanowieniami pkt. 4 upływa
w tym samym dniu co kadencja delegatów wybranych na zebraniu wskazanym w pkt. 1.

Rozdział VI
Odpowiedzialność dyscyplinarna

§ 28
1. Członkowie Związku, w tym kluby, zawodnicy, sędziowie, instruktorzy, trenerzy, działacze,
delegaci, organizatorzy imprez oraz inne osoby biorące udział we współzawodnictwie
sportowym organizowanym przez Związek podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za
naruszenie przepisów Statutu, regulaminów i innych przepisów obowiązujących w sporcie
szachowym.
2. Do obowiązku Zarządu należy powołanie Komisji Wyróżnień i Dyscypliny, która będzie
orzekać w przypadku naruszenia postanowień Statutu, regulaminów i innych postanowień
obowiązujących w Związku.
3. Komisji Wyróżnień i Dyscypliny przysługuje prawo nakładania kar na członków Związku,
działaczy, zawodników, sędziów, trenerów i instruktorów.
4. Prawo złożenia skargi przysługuje członkom Związku oraz członkom Zarządu i Komisji
Rewizyjnej.
5. Tryb postępowania dyscyplinarnego oraz rodzaje kar określa regulamin dyscyplinarny
uchwalony przez Zarząd.
6. W toku postępowania dyscyplinarnego obowiązuje zasada dwuinstancyjności.
7. Instancją odwoławczą od decyzji Komisji Wyróżnień i Dyscypliny jest Zarząd.

Rozdział VII
Majątek Związku

§ 29
1. Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
2. Na fundusze Związku składają się:
1) składki członkowskie,
2) środki z działalności odpłatnej,
3) środki finansowe z własnej działalności gospodarczej,
4) dotacje, darowizny, zapisy.

§ 30
1. Dla ważności oświadczeń dotyczących praw i obowiązków majątkowych Związku
wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, z których jednym jest Prezes lub
Wiceprezes.
2. Podpisy umieszcza się pod odciskiem pieczęci Związku.

§ 31
W umowach między Związkiem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Związek
reprezentuje członek organu kontroli wewnętrznej wskazany w uchwale tego organu.

Rozdział VIII
Zmiany Statutu i rozwiązanie Związku

§ 32
Zmiana Statutu Związku wymaga uchwały Walnego Zebrania Delegatów podjętej większością
co najmniej 2/3 głosów, przy obecności więcej niż 50% uprawnionych do głosowania.

§ 33
Rozwiązanie Związku następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Delegatów podjętej
większością co najmniej 2/3 głosów, przy obecności więcej niż 50% uprawnionych do
głosowania.

§ 34
1. Majątek likwidowanego Związku przechodzi na cele rozwoju sportu w dyscyplinie szachy.
2. Likwidatorem zostaje osoba wybrana przez Zarząd spośród swojego grona.
3. Likwidator po zakończeniu likwidacji zobowiązany jest do wystąpienia z wnioskiem
o wykreślenie Związku z rejestru.

§ 35
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie z datą uprawomocnienia się orzeczenia sądu
rejestrowego.